Tips och lekar för att planera en riktigt bra möhippa

Tips och lekar för att planera en riktigt bra möhippa

Att planera den bästa festen är bara så roligt
Anna
Anna Bengtsson
Share
Senast uppdaterad den 7 mars, 2024

När du har en vän eller familjemedlem som snart ska gifta sig är nästa steg att boka in aktiviteter för kommande möhippa. Att planera den bästa hippan är bara det väldigt underhållande och du har alla möjligheter i världen att skräddarsy dagen för att passa bruden perfekt. Fundera därför på om det är några särskilda aktiviteter, lekar eller utmaningar som kommer att göra dagen lite extra underhållande och som kommer vara roligt att utföra tillsammans.

Klassiska aktiviteter som vinprovning, barrundor eller övernattning på spahotell är väldigt vanligt och intetsägande. Lägg därför ner lite hjärta och själ i att planera en dag som bruden sent ska glömma. Prata gärna ihop dig med brudgummen om vilket datum som kan vara passande att tillställningen anordnas, sedan är det bara att sätta igång med själva planeringen.

Enligt SCB:s mätningar var det närmare 40 000 personer som gifte sig under tidigare år. Det anordnas därför en hel del möhippor i Sverige årligen och man kan hitta bra inspiration på flera olika håll. Många företag inriktar sig också på att erbjuda hjälp med planering av evenemang som detta och kan därför anlitas som en hjälpande hand.

Innan du påbörjar planeringen är det en stor fördel om du först sätter dig ner och ser över vilken budget som ska hållas. Prata ihop dig med alla som ska delta för att se vad alla är beredda att lägga under dagen.

Vi rekommenderar även att ni tidigt går ut med en seriös inbjudan till möhippan så att alla deltagare bokar in sig i sina kalendrar tidigt och ser till att de gör sitt yttersta för att det ska bli en fantastisk och minnesvärd dag!

Det finns otaliga exemplen på möhippor som misslyckats för att förväntningarna på deltagarna är dåliga. Folk tenderar då enbart att vara med en del under dagen för att avvika tidigare och så blir det aldrig den perfekta möhippan som man hade tänkt sig. Se därför till att fixa en professionell inbjudna som ni går ut med tidigt i planeringen! Det är även trevligt om alla deltagare kan gå ihop och köpa någon form av upplevelse eller present som lämnas över under möhippan.

Professionella mallar som du kan använda bara för möhippor

Så vad ska man tänka på om man har som uppgift att planera och boka in allting inför denna överraskning? Vi ger dig 7 tips och aktiviteter för att planera en riktigt bra möhippa som sent ska glömmas.

Klassiska lekar och aktiviteter för en rolig möhippa

Det anordnas inte många hippor utan att det planeras in i alla fall någon lek som alla kan delta i. Här har du utrymme att sväva ut och vara så kreativ som du kan. Kanske det också finns någon särskilt aktivitet som bruden verkligen kommer att uppskatta och som kan bokas in särskilt för henne.

Påbörja planeringen en lång tid innan så inte allting behöver fixas i sista minuten. Det är alltid ett större bestyr än man kanske tror och särskilt om det är många som ska delta i evenemanget.

Vi ger dig här några tips på lekar under inplanerad möhippa som också enkelt kan skräddarsys för att passa antalet deltagare.

  • Gör det till en överraskning – Överraskningsmoment är alltid en vinnare och det är fördelaktigt om bruden inte har någon som helst aning om vad dagen har att bjuda på. Det finns en del utmaningar att ta hänsyn till när du planerar en möhippa.
  • Frågelekar som passar en möhippa – Sätt ihop ett roligt quiz som handlar om bruden, partnern eller minnen som ni har tillsammans. Detta kan även bli en bra isbrytare om det är med personer under dagen som aldrig har träffats tidigare.
  • Femkamp för en möhippa – Om du planerar in en hel dag av aktiviteter kan det vara underhållande att få in lite tävlingsanda. Särskilt passande är en femkamp om du har en brud som är tävlingsinriktad och älskar sport. Dragkamp, intervall eller kluriga gåtor som ska lösas är några saker som femkampen kan bestå av. Men även här har du möjlighet att välja grenar som passar brudens intressen.
  • Bäst i Test för möhippan – Det populära TV-programmet Bäst i Test har tagit Sverige med storm och här kan du hämta mycket inspiration för passande lekar att göra under dagen, men också lekar att göra under möhippans middag.
  • Vad man gör under en möhippa är högst individuellt och här är det flera faktorer som du måste ta med i beräkningen. Hur många ska medverka, hur ser er budget ut, behöver det planeras in aktiviteter för hela dagen eller kommer det istället vara ett lugnt event för halva dagen?

Börja planera dagen tidigt

Att planera en underhållande och fartfylld dag som alla medverkande kommer att uppskatta är ingenting man gör i en handvändning. Därför är det viktigt att du sätter dig ner så långt innan eventet som du kan för att samla på dig ideer och leta efter inspiration för att sedan kunna knyta allting samman.

  1. Se till att tidigt bjuda in alla deltagare med en professionell inbjudan! Möhippor som misslyckas beror i många fall på att deltagare har dåliga förväntningar på dagen. Det är deltagarna som skapar glädje på en möhippa. Se därför till att bjuda in alla deltagare tidigt och med en professionell inbjudan så att alla deltagare förstår att det kommer att bli en möhippa som är värdig namnet! Det värst som kan hända är om flera deltagare avviker tidigt och inte är förberedda på att gå “all in”!

    Vi rekommenderar att använda Zazzles mallar för inbjudan till möhippor. Det ger ett seriöst intryck och bäddar för att folk kommer att ge sitt yttersta för att bidra till stämningen.
  2. Håll en budget – Den budget som ni har är första steget för att avgöra hur pengarna ska fördelas. Beroende på vilka typer av aktiviteter som du vill överraska med kan kostnaden variera kraftigt. Man kan ganska snabbt komma upp i flera tusenlappar per person om man vill boka in god mat, köpa dryck och även köpa present till möhippans huvudperson – bruden.
  3. Gör upp en dagsplanering – För att allting ska flyta på är det en stor fördel om du har en dagsplanering. Den behöver inte vara detaljerad så länge du säkerställer att du har en lös tidsplan för när dagens olika moment ska inträffa. Har du bokat bord vid en särskild tidpunkt eller är det någon annan tid som ni måste anpassa er runt? En bra struktur kommer att underlätta för den som ansvarar för dagen och minskar risken för att ni missar inbokade aktiviteter eller att problem uppstår.
  4. Servering av mat och dryck – Planerar ni in en mysig frukost eller brunch eller vill ni hellre boka bord och kunna beställa all mat och dryck som behövs på plats? Att själva fixa maten för dagen innebär en hel del extra bestyr. Dessutom måste det säkerställas att ni har en plats att vara på och som rymmer alla som ska vara med. För dig som arrangerar hippan kan det också bli många timmar i köket om du är den som ska fixa maten för alla. Om ni ska boka bord är det bra att göra innan, för att säkerställa att det inte är fullbokat under dagen och du då måste börja improvisera.

Vilka ska bjudas under dagen?

När aktiviteterna har planerats in, det har skapats en tidsplanering för dagen och datumet är spikat är det dags att börja bjuda in vilka som ska delta under dagen. På en möhippa ska man ha kläder efter väder och beroende på vilka typer av aktiviteter som är inbokade. Om eventet kommer att anordnas över flera dagar kommer det krävas flera ombyten för variation.

Det är mer vanligt att det är brudtärnorna som deltar i hippan, men såklart kan du bjuda in de som vill ska delta och som står bruden nära. Ju fler som är med under dagen, desto större budget kan ni också skramla ihop för att arrangera allting.

Sammanfattning

  • Påbörja planeringen i god tid för att allting ska falla på plats och för att slippa stressen dagarna innan hippan. Hur många ska delta under dagen, vilka olika moment ska ingå och vilka saker behöver köpas in?
  • Se till att gå ut med en professionell inbjudan så att inte folk bokar upp sig på annat. En snygg inbjudan gör att alla inbjudna deltagare tar möhippan mer seriöst. Du kan räkna med att ett större antal deltagare kommer att tacka ja men även att fler kommer att göra sitt yttersta för att göra dagen så bra som möjligt.
  • Glöm inte att boka lokal eller hyra transport om detta behövs för att ta sig mellan olika platser. För att alla som deltar ska kunna njuta av dagen till fullo är det alltid värt att ha en anlitad chaufför så alla kan vara med i det roliga.
  • Sist men inte minst, är det viktigt att du pratar ihop dig med alla som ska vara med för att ni ska kunna bestämma er om en budget som passar alla. Sedan är det bara att överraska bruden och en dag av härliga minnen att blicka tillbaka på kan påbörjas!