Vad ska stå i bröllopsprogrammet? Inspiration och idéer.

Vad ska stå i bröllopsprogrammet? Inspiration och idéer.

Snygg och traditionell detalj i ett bröllop
Anna
Anna Bengtsson
Share
Senast uppdaterad den 6 mars, 2024

Att skapa ett bröllopsprogram är en fin och traditionell detalj i ett bröllop. Det är något för gästerna så att de får en överblick över dagens upplägg, som ett schema, men även ett roligt och fint minne att ta med hem sedan och spara och titta tillbaka på under kommande år.

Men vad ska stå i ett bröllopsprogram? Självklart finns det inga måste, faktiskt så behöver man inte ha ett bröllopshäfte alls om man inte vill det, men för er som vill så har vi satt ihop en lista med de vanligaste punkterna samt en lista med några unika delar, lekar och tillägg som man kan ha med om man vill.

Utformandet av bröllopsprogrammet

Bröllopsprogrammet kan egentligen ta form så som ni önskar. Om ni endast vill ha en enda sida, trycka det dubbelsidigt eller ett helt häfte med flera olika sidor är helt upp till er. Fördelen med att trycka fler sidor är självklart att mer information och roliga tillägg får plats, men här behöver man också tänka på att det ska fungerar med budget att trycka upp ett sådant häfte. Det är vanligt förekommande att använda en bröllopshemsida där man kan dela med sig av bröllopsorogrammet i digital form.

Det första ni bör tänka på är hur ni ska gå till väga när ni skapar festprogrammet. Här finns olika tillvägagångssätt och många olika hemsidor som ni kan ta hjälp ifrån, men en väldigt bra sida som är enkel att använda och med ett stort utbud av bakgrunder och funktioner för att skapa mallar för bröllopsprogram är Canva.

Ett stilrent och enhetligt bröllopshäfte

Hos Canva kan du välja bland tusentals inspirerande bakgrunder och mallar som redan ligger i det massiva biblioteket, men även lägga till egna foton och text om du skulle vilja det. Du får sedan möjligheten att ladda ner programmet som en pdf., eller beställa det tryckt och färdigt till förmånliga priser. En annan fördel med Canva är att de kommer guida er att få ihop ett upplägg som skapar ett stilrent och enhetligt bröllopshäfte som fyller alla de önskningar ni har.

Fördelen med det här är att ni kan välja om ni vill trycka det själva och därmed ha mer utrymme vad gäller kostnaden runt tryckningen, eller om ni vill betala för att få det professionellt tryckt. Gå gärna in och klicka runt lite för att se hur ni skulle kunna få till bröllopshäfte som passar just er.

De vanliga punkterna när man skapar festprogram

  • Hälsa välkommen!
    Självklart börjar programmet med att ni hälsar gästerna välkomna! Har ni valt att ha ett enkelt kort med bara fram och baksida räcker det kanske med ett enda ord, men om det är fler sidor kan det även innehålla några extra rader.
  • Namn och datum
    Låt båda era namn samt datumet och kanske platsen för bröllopet stå tidigt i bröllopsprogrammet. Det är en rimlig start och det är fint för den (och för er) som sparar det som ett minne att ta fram och kunna titta på längre fram. Har plasten en individuell betydelse för er? Beskriv varför!
  • Meny
    Det här kanske inte passar på ett mindre kort och ibland har man valt att ha bröllopsmenyer på separata kort, men det går att lägga till det när man skapar festprogrammet. Bara en enkel presentation om vad som ska ätas och hur många rätter som kommer serveras.
  • Bordsplacering och beskrivning
  • Tack och farväl
    I slutet av festprogrammet är det fint och trevligt att säga tack till gäster och eventuella andra för att de närvarat, firat och/eller hjälpt till på er speciella dag. Kanske nämna vart en eventuell bröllopsresa bär av som ett farväl.

Unika och roliga tillägg i bröllopsprogrammet

  • Bröllopshashtag
    Ni kan skapa en Instagramprofil för ert bröllop och ha med profilens hashtag i programmet. På så vis kan gästerna ta massa foton och tagga profilen i varje foto och därmed får ni ta del av bröllopets alla privata foton också!
  • Bröllopslogotyp och foton eller illustrationer av er
    När ni lägger upp en mall för bröllopsprogram finns möjligheten att lägga till foton på er själva eller om någon ni känner vill göra en illustration av er. En annan typ av illustration man kan lägga till är en logotyp som symboliserar ert bröllop, kanske en blomkrans med era namn på band eller något annat som symboliserar just er?
  • “Hur vi träffades”-historia
    En sektion som ger en personlig prägling på bröllopshäftet är en liten kort historia om hur ni träffades och en liten översikt över eventuella milstolpar ni haft under ert förhållande.
  • Betydelsefulla verser dikter och poesi
    Har ni någon dikt eller några utvalda ord som just tilltalar er är det fint att ha med detta i programmet. Tänk dock på att citera den personen som skrivit orden om det inte var ni själva!

    “Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din, din lycka är min
    och gråten är min när du gråter.

    Lyckans blomma och
    frukt kommer dofta
    för att vi ska visa kärleken ofta.
    Den må växa och gro
    som en kärleks bro.”

    -Nils Ferlin
  • Släktträd och eventuella kulturella traditioner
    Om det får plats kan det vara roligt att rita upp ett släktträd där de olika banden mellan personerna förklaras. Eller kanske ett vänträd för att få en överblick över vem som känner vem? Här kan man även lägga in förklaringar till eventuella kulturella inslag i ert bröllop om ni är från två olika kulturer med olika seder.
  • Bröllopsbingo
    En mindre bingobricka där varje ruta innehåller en händelse eller liknande som inträffar under kvällen och som man sedan kryssar över när den sker. När någon ropar “Bingo!” kan toastmaster dela ut ett litet pris!
  • Sångtexter
    Eventuella sånger, snapsvisor eller eget ihopknåpade rader som ska sjungas under kvällen. Kanske har någon skrivit en egen bröllopssång som de vill att gästerna ska sjunga med i refrängen på? En liten sångbit kan vara givande att ha med i bröllopshäftet.
  • En sektion för de som inte är med oss längre
    Om det passar sig och ni önskar kan man ha med en sektion som hyllar eventuella nära personer som avlidit som skulle varit med om de fortfarande var i livet. Här får man noga överväga hur man vill ha det och om det passar, men det kan bli ett riktigt fint inslag om man får till det smakfullt och precist.