Så lyckas du som toastmaster på bröllopet

Så lyckas du som toastmaster på bröllopet

Apecher och sånger under bröllopsmiddagen
Anna
Anna Bengtsson
Share
Senast uppdaterad den 15 mars, 2024

Det är ett stort ansvar att vara toastmaster eller toastmadame på bröllop. Exakt vilka uppgifter man tilldelas varierar från bröllop till bröllop, men en grundläggande uppgift är att planera och presentera alla tal, spex och sång under bröllopsmiddagens gång. Många gånger får toastmastern ta hand om själva organiseringen av alla tal, ansvara för att alla talare vet vad som förväntas av dem, att det inte drar ut på tiden och att de är redo när det är deras tur att tala.

Rollen som toastmaster eller toastmadame kan innefatta ytterligare ansvarsområden, men man kan säga att målet är att underhålla gästerna och se till att bruden och brudgummen känner sig nöjda.

Toastmastern är ofta den som håller koll på allting som sker och undviker katastrofer, som exempelvis ett pinsamt tal från en berusad farbror eller ett segt halvtimmestal från farfar som får folk att gäspa. Att hålla stämningen hög och se till att allting flyter på är ett viktigt uppdrag.

Vad gör en toastmaster?

En toastmasters viktigaste uppgift är att se till att bröllopsmiddagen (och kanske även bröllopsfesten) är trevlig, intressant och underhållande. Det är många personligheter som ska komma till uttryck på ett bröllop, samtidigt som det är viktigt att fokusen inte försvinner från bröllopsparet och deras kärlek till varandra. En skicklig toastmaster lyckas koordinera alla talare, spex och andra händelser med den som är ansvarig i köket, samtidigt som hen håller ett öga på bröllopsparet.

Det första steget man får ta som toastmaster är att prata med bröllopsparet och ta reda på vad de förväntar sig. Utöver de vanliga uppgifterna kan det tillkomma andra ansvarsområden. Välkomsttalet, som enligt traditionell svensk sed har levererats av brudens far, tilldelas ibland till en toastmaster i stället. Oavsett vad man förväntas göra som toastmaster är det viktigt att man håller sig relativt nykter och sansad under hela bröllopsdagen och vidare i på kvällen, eftersom det är en krävande roll och överraskningar kan uppstå.

På bröllopsfesten finns det en möjlighet för brudparet och deras gäster att släppa loss med lite roliga lekar som håller stämningen hög. Här kan en toastmaster vara kreativ och planera lekar som får alla att skratta, vilket också skapar tillfällen för fotografen att ta roliga kort. Skoleken är en klassiker, som ni kan läsa mer om här i vår artikel om skoleken. Andra skojiga lekar är Hitta brudens näsa, Tappa tårtan, Galna timmen och Bröllopsbingo.

(1) Presentera talare på ett bröllop

Ett viktigt uppdrag för en toastmaster är att introducera alla talare med en kul anekdot eller intressanta fakta om varje person, som kan vara lite udda eller unikt. Det kräver så klart planering och god kommunikation. Toastmastern måste vara beredd att ringa upp alla som ska tala och hålla kommunikationslinjen öppen.

Håller koll på allt som händer

När man presenterar talare som toastmaster på ett bröllop är det ett måste att hålla koll på kökets tider och tajma allting på rätt sätt. Det är viktigt att undvika kall mat på tallrikarna och utdragna anekdoter som tråkar ut gästerna.

För att snabbt fånga allas uppmärksamhet kan det vara hjälpsamt med en ringklocka. Ett distinkt pling informerar då alla gäster när det är dags att introducera en talare, utbringa en skål eller läsa ett telegram.

(2) Tips för bra tal

En bra längd för ett bröllopstal är ungefär tre till fem minuter. Det är så många som ska hålla tal att det lätt blir långtradigt för gästerna om flera tal är 10-15 minuter långa. Så länge det är personligt, varmt och fokuserat på brudparets speciella dag räcker det med ett kort tal. Det är inte längden som är viktig utan innehållet och leveransen.

Uppmuntra alla bröllopsgäster som ska hålla tal på bröllopet att öva på talet hemma några gånger först så de känner sig bekväma när det väl är dags. Det kan bli nervöst att hålla tal inför många människor när det är hög stämning.

Alla blickar är riktade på den som talar och folk förväntar sig ett gott skratt eller en intressant berättelse. Även om man talar från hjärtat är det bra att läsa det några gånger så att man nästan kan det utantill. Det gäller också toastmasterns välkomsttal om det är något man har blivit tilldelad.

Sedan är det viktigt att de som ska tala lägger talet på rätt nivå. Det är toastmasterns uppdrag att se till att det inte uppstår några pinsamheter under bröllopsmiddagen. Även om det kan kännas lite trist om man är en nära vän och skulle vilja skriva ett personligt och lite avslöjande tal med vuxet innehåll, bör alla tänka på att farmor, farfar och barnen och kanske deras vänner sitter runt bordet. Å andra sidan är det inte nödvändigtvis en formell tillställning som kräver högtravande tal.

Som talare fokuserar man främst på brudparet, men det är också viktigt att möta andra blickar runt bordet så att alla känner sig inkluderade. Det får man också öva på, eftersom man inte kan tala till brudparet samtidigt som man tittar deras föräldrar i ögonen och vice versa. Här gäller det att hitta ett bra flöde i sitt tal. En annan viktig sak att tänka på är att man inte bör vara för intern och ha för många anekdoter och skämt som får andra att känna sig utelämnade.

(3) Roliga tips för ett kul bröllop

Det roliga börjar redan när bröllopsparet anländer till festen. Välkomna dem med buller och bång, pang och glitter, ballonger och flygande serpentiner. Gästerna kan ställa upp sig på rad och bilda en allé med armarna upp i luften och hålla varandra i händerna så att bröllopsparet får springa genom en tunnel, samtidigt som några av gästerna strör rosenblad, serpentiner och glitter över dem.

Välkomna dem med buller och smäll

Efter middagen är det fritt fram för lekar och aktiviteter av många olika slag, men som toastmaster bör man prata med bröllopsparet innan man planerar för mycket.

Det finns vissa som föredrar ett lugnt och sofistikerat bröllop, medan andra par gärna vill ha lite action med spex och skojiga lekar. Även om man känner paret väl är det viktigt att diskutera detta sinsemellan.

Ta ingenting för givet, eftersom bröllopsdagen är så känslig och speciell. Bröllopsparet kanske tycker om att skoja och vara lite tokiga med vänner, men på bröllopsdagen kan det vara släkt, arbetskamrater och även chefer närvarande, vilket kan göra att man vill tona ner det.

I tillägg till spex kan man planera sångböcker och sjunga tillsammans runt bordet, lite som vi brukar göra på kräftskivor och midsommar. Om bröllopsparet är sångglada är detta ett utmärkt tillfälle att njuta av fina toner i gott sällskap. Man kan också komplettera med en stråkorkester, ett sångnummer som barnen framför, en kör och andra musikaliska nummer.

Så lyckas man som toastmaster

Som toastmaster eller toastmadame ska man inte bara organisera festen och planera tal, spex, telegramläsning, sång och skålar under bröllopsfesten, utan även vara flexibel i stunden och ha konstant kommunikation med köket och bröllopsparet. Det kan uppstå oförutsedda händelser och då gäller det att man är beredd att snabbt och smidigt skyffla om i schemat. Annars leder en försening snabbt till en annan försening och sedan kan tal och spex krocka med varmrätten om man inte är snabb att agera. Det är oerhört viktigt att man är flexibel under dagens gång.

En toastmaster måste också förebygga katastrofer genom att hålla koll på både sin egen och andras alkoholkonsumtion, ständigt känna in stämningen och vara snabb att lätta upp atmosfären vid behov.

Ett exempel på hur man kan ändra stämningen runt matbordet är med en snabb och trevlig skål där man som toastmaster säger några väl valda ord. Det behöver inte vara så komplicerat eller speciellt, utan det handlar snarare om att lyfta energin och det är tajmingen som är allra viktigast.

För att sammanfatta: en flexibel toastmaster eller toastmadame med bra närvaro som ständigt läser av rummet och vet hur man lyfter stämningen har stor chans att lyckas med sitt uppdrag, speciellt när hen har god kontakt med både köket och bröllopsparet under dagens gång.

Men som toastmaster behöver man ha tid på sig för att planera allting inför den stora dagen. Om man blir tillfrågad och känner att man inte har möjlighet att dedikera den tid som behövs för att göra ett bra jobb, så får man också tacka nej. Ett annat alternativ kan vara att man får hjälp av en marskalk eller ett värdpar att organisera allting i tid.

Hur frågar man om någon vill vara toastmaster?

Ett fint sätt att erbjuda en person att ingå i brudföljet eller att vara toastmaster på ens bröllop är att bjuda hem dem på middag, förbereda en liten gåva och fråga om de skulle vara intresserade av hedersuppdraget.

Det går också bra att skicka en inbjudan eller fråga dem rakt ut, men var tydliga med vad uppdraget innebär och ge dem lite betänketid så att de kan tänka igenom saken och komma med ett genomtänkt svar. Fördelen med att sända en inbjudan i stället för att fråga dem personligen är att hen kan tänka igenom saken i lugn och ro, utan att känna sig pressad att komma med ett snabbt svar.